jumping jack love2workout

De jumping jack. Leuk of stom? Boring of exciting? Meestal klaagt er niemand over wanneer ik de jumping jacks gebruik in mijn workout. Maar… wanneer we er dan meerdere achter elkaar doen en we zijn toch al een tijdje aan het springen dan zie ik hier en daar wat zweetdruppels verschijnen en soms wat mensen naar de kuiten grijpen. De jumping jack is een veel voorkomende cardiovasculaire oefening. Simpel of niet?

 

De jumping jack kent vele gezichten

In de basis in deze oefening niet moeilijk uit te voeren. Misschien wel lastig vol te houden. En dan ook nog eens met een goede houding. De jumping jack is niet blessure gevoelig en wanneer je echt een beginnende sporter bent ook nog eens simpel aan te passen naar een iets minder vermoeiende uitvoering. Ben jij iemand die die jack wel een beetje zat is? Dan zijn er gelukkig ook nog honderden verschillende variaties te bedenken. De jumping jack, de meest veelzijdige oefening!

 

De basis

Je kan de jumping jack goed gebruiken als warm-up oefening. Juist omdat je bijna alle spiergroepen aanspreekt, van de armen tot de benen en juist omdat het een echte cardio oefening is en ook meteen je hartslag verhoogt. En je hebt verder niks nodig, alleen je eigen lichaam!

Om de jumping jack goed uit te oefenen:

[list type=”bullet”]

  • Ga staan met je benen om schouder breedte
  • Je armen starten langs je lichaam naar beneden
  • Zwaai nu met controle je armen naar buiten en naar boven je hoofd waar je handen elkaar licht aanraken
  • Tegelijk spring je met je benen wijd
  • Als je nu zou stoppen heb je je handen uitgestrekt boven je hoofd en je benen wijd. Maar we stoppen niet!
  • Vanuit die houding gaan je armen weer terig langs je lichaam en je spring je weer naar schouderbreedte
  • Herhaal (vaak)
  • Spring uit en in en zwaai je armen op en weer terug

[/list]

 

Pas op!

Ziet er simpel uit he? Maar pas op. Zelfs dit kan mis gaan. Blijf goed de focus houden op je knieën. Die blijven een beetje naar buiten en vooral niet naar binnen als een X en gebogen! Dus spring met je benen wijd, land zachtjes met je knieën gebogen en niet naar binnen gericht maar juist naar buiten. Dan span je goed je bilspieren aan en heeft die jumping jack ook nog wat effect op je billen. Die knieën teveel naar binnen is bovendien schadelijk voor je kniegewricht dus focus op je voeten een beetje naar buiten te draaien en dan zit je vaak wel goed.

Heb je ‘m? Nee? Check dan deze video!

 

 

Jumping Jack variaties

Te lastig? Ben je na twee jumps uitgeteld? Doe dan de variatie zonder de jump. Wanneer je linkerarm omhoog gaat zet je je linkerbeen naar buiten. Dan tegelijk weer naar beneden en naar binnen en dan is de rechter kan aan de beurt. Zo haal je de sprong eruit en wordt de oefening een stuk minder zwaar.

Wil je juist meer? Of eens wat anders?

Dan zijn er zoveel mogelijkheden! Van squat jacks met een squat ertussen tot plank jacks waarbij je vanuit de plank je benen wijd springt. En van split jacks waarbij je een lunge combineert met de jumping jack tot de jack met burpee!

Zin in? Check deze video en doe mee!

 

 

Cristel on EmailCristel on FacebookCristel on InstagramCristel on Linkedin
Cristel
Cristel
Cristel Zwart | Founder Love2workout
Ik ben Cristel, oprichter van Love2workout en dit is mijn missie:
Een gezondere en gelukkigere wereld door plezier in sporten!
Dit wil ik voor elkaar krijgen door zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen, informeren over welke sporten er allemaal te doen zijn en te laten zien dat je kan sporten met veel plezier!
Wil je nog meer over me weten? Lees dan mijn persoonlijke verhaal onder contributers. Veel plezier op Love2workout!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.