Het is al een tijdje geleden dat ik deel 1 over fitness mythes schreef. Deze ging over sit-ups, krachtraining en vetverbranding en kan je hier nog eens lezen. Vandaag neem ik je mee naar deel 2 van fitness mythes…

Mythe 1: Spieren veranderen in vet als je stopt met trainen
Yeah sure. Nee dus. Spieren en vet zijn twee totaal verschillende dingen. Het lijkt alleen zo om twee redenen: 1) Wanneer spieren ontspannen zijn verliezen ze hun elasticiteit. Bovendien nemen de spieren af in grootte als ze niet gebruikt worden. 2) Mensen die stoppen met trainen vergeten vaak rekening te houden met hun voedingspatroon. Wanneer je minder of anders traint, is het ook verstandig om je voeding aan te passen om aankomen te vermijden.

Mythe 2: ‘Wonderfitnessapparatuur’ en speciale voedingssupplementen maken fit zonder dat je er iets voor hoeft te doen
Remember this: ‘Geen zweet, geen winst.’ Thuiswinkelprogramma’s en advertenties verheerlijken hedendaagse wonderpillen en apparaten, maar we weten toch allemaal wel dat dat onzin is? Het is te mooi om waar te zijn. Laat je daarom liever inspireren en motiveren om gezond te leven met genoeg beweging en gezonde voeding.

Mythe 3: Met sporten in de ochtend verbrand je de meeste calorieën
Ok. Het antwoord op deze mythe is niet zo voor de hand liggend als de twee hiervoor. Naar deze mythe is al heel wat onderzoek gedaan en gedeeltelijk is het ook geen mythe, het is gedeeltelijk waar. Wel ligt het heel erg aan je sportdoel en de tijd waarop jij het liefst traint.

Niet alle biologische systemen in ons lichaam hebben dezelfde activiteit op hetzelfde moment van de dag. Op basis hiervan, en natuurlijk op basis van persoonlijke voorkeur is er niet echt één moment van de dag waarop iedereen op zijn best is.

Toch kan je ‘s ochtends het beste de vetverbranding stimuleren. Dit is het moment dat het cortisol-gehalte in het bloed het hoogst is. De afbraak van vetzuren zorgt er namelijk voor dat overtollig vetweefsel wordt afgebroken. Dit gebeurt ’s avonds ook, maar doordat de cortisolproductie op dat moment lager is, is de afbraak van vetzuren minder efficiënt.

Bij krachttraining is het anders, onderzoekers concludeerden dat het doen van krachttraining ’s ochtends (tussen 07.00 en 09.00u) evenveel effect heeft als het doen van de zelfde krachttraining ’s avonds (tussen 17.00 en 19.00u).

Door in de ochtend te trainen stimuleer je inderdaad je stofwisseling, wat leidt tot een hoger energieverbruik gedurende de rest van de dag. Zijn ochtendtrainingen om welke redenen dan ook niet aan jou besteed, kies dan voor een tijdstip waarop het beter uitkomt. Het belangrijkste is dat je traint én dat je de workout doet die je leuk vindt.

 

 

 

 

 

 

Cristel on EmailCristel on FacebookCristel on InstagramCristel on Linkedin
Cristel
Cristel
Cristel Zwart | Founder Love2workout
Ik ben Cristel, oprichter van Love2workout en dit is mijn missie:
Een gezondere en gelukkigere wereld door plezier in sporten!
Dit wil ik voor elkaar krijgen door zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen, informeren over welke sporten er allemaal te doen zijn en te laten zien dat je kan sporten met veel plezier!
Wil je nog meer over me weten? Lees dan mijn persoonlijke verhaal onder contributers. Veel plezier op Love2workout!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.