soorten yoga love2workout

Zoals beloofd ben ik gestart aan #missieyoga2018! Sinds 1 januari heb ik nu drie soorten yoga uitgeprobeerd. 3 lessen die totaal anders waren. Yoga kan inspannend zijn, ontpannen, laagdrempelig maar ook uitdagend! Dat heb ik nu al ondervonden met deze drie soorten yoga en er zijn er nog zoveel meer!

 

Drie soorten yoga #1: Restorative Flow

Ik ging op bezoek bij Bluebirds, a ZENtrum for body and mind. Bluebirds is een zentrum voor mensen die alles uit het leven willen halen, maar toch ook goed voor zichzelf willen zorgen. Met yoga, intense cardio, manieren om te onthaasten en kennis over goed eten en beter in je vel zitten hebben ze alles onder 1 dak. Dat vond ik wel goed klinken dus ging ik op pad. Met mijn OneFit app had ik me aangemeldt voor de les Restorative Flow.

 

Dit is hoe de les wordt omschreven:

‘Deze restorative yoga les is een ontspannen les. Een langzame flow zorgt ervoor dat je lichaam opwarmt en flexibeler wordt. De restorative poses waar je gebruik maakt van props en wat langer in de houding blijft geeft je de mogelijkheid compleet te ontspannen. De houdingen worden gecombineerd met ademhalingsoefening die stress verminderen.’

En dit is hoe ik het ervaarde:

Ik dacht als eerste, 75 minuten! Dat is lang. Ben benieuwd of ik dat ga volhouden. Maar eerlijk gezegd vloog de tijd om en vond ik het erg jammer dat het afgelopen was. De houdingen waarin we naar ontspanning en stretch opzoek gingen vond ik soms moeilijk om ‘zo lang’ vol te houden. Voor mij leek het lang maar het was steeds maar een paar minuutjes. Ik ben het gewoon niet gewend om lang in de ‘child pose’ of ‘pigeon pose’ te liggen. Ik merkte al wel snel dat mijn ademhaling belangrijk was. Door goed en langzaam in en uit te ademen kon ik steeds meer ontspannen en dat was een fijn gevoel.

De les begon rustig met wat ik dan zou noemen ‘in the flow’ komen. Even zitten, even ogen dicht, letten op je ademhaling. Even helemaal niks anders dan daar zijn. Dat is voor mij al best moeilijk maar het lukte. De fijne stem van de teacher hielp daarbij. Ze hielp ons echt door de les heen met goede aanwijzigen. Zachte muziek op de achtergrond liet me nog meer van het moment genieten waardoor ik er helemaal in zat. Daarna gingen we door met langzame Sun Salutations. Back bends, je heupen openen en je core versterken. Door het langzame tempo kon ik goed meekomen en bleef de les ontspannen aanvoelen. Alhoewel mijn hoofd nog aan het malen was werd het wel steeds stiller van boven. Tijd voor de diepere stretches. Door langer in 1 pose te blijven en te proberen te ontspannen leer je je lijf heel goed kennen! Wat een stijve hark voelde ik me. Maar dat ging al snel over omdat iedereen de poses op zijn eigen manier deed. Ik was niet de enige…

De poses werden aangevuld met steeds tips over de ademhaling. Hierdoor wordt je daar heel bewust van. Het leek mij te helpen nog meer te onspannen en het gedoe van alledag te vergeten. Het gaf me energie. We sloten dan ook af met de ‘Savasana’. Liggend op je rug met je handen naast je lichaam met de palmen naar boven gedraaid onder een heerlijk warm fleece dekentje. Probeer dan maar eens niet in slaap te vallen maar bij je ademhaling te blijven! De teacher liep rond en verspreide een lekkere geur. Ze kwam ook langs om de schouders nog iets naar beneden te drukken zodat je nog meer kan ontspannen. Weg spanning, hoi ontspanning en energie!

Drie soorten yoga #2: Vinyasa Yoga

De tweede les ervaarde ik bij Sportcity. Ik schreef me in voor een les van het groepslesrooster, Vinyassa Yoga. Van te voren heb ik het even opgezocht:

‘Je kunt het het beste voor je zien als coördinatie van een flow van bepaalde houdingen op de beweging van de ademhaling. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een sequence. Houdingen vanuit de Zonnegroet vormen de basis van Vinyasa, deze worden opeenvolgend achter elkaar herhaald. Daarna volgen losse asana’s, om variatie binnen de flow toe te kunnen passen.

Prima, dacht ik. Deze vorm van yoga ken ik wel. Enige probleem voor mij is dat ik een stukke schouder heb en niet zo veel en lang op mijn arm kan leunen en ik kon me zo voorstellen dat in deze les heel wat ‘downward facing dogs’ zaten. Ik heb het voor de les gemeld en de lerares had ook wel andere mogelijkheden als het echt niet zou gaan. We zouden wel zien. Deze les was trouwens ook een uur en een kwartier. Maar na mijn eerste ervaring wist ik dat je dat wel nodig hebt voor een goede les. Je moet erin komen en genoeg tijd hebben om te onthaasten.

Ook deze les startte met een soort opwarming in zittende en liggende houdingen. Op onze ademhaling werd meteen goed gelet en we startte de les met een gezamelijke ‘OHM’. Zittend in kleermakerzit met de handen tegen elkaar voor je borst adam je 1x diep in en uit, dan weer diep in en op de uitademing zeg je ‘Oooohhhhmmm’. Een mooie ervaring aangezien het even gek is maar toch ook weer niet omdat iedereen het doet. Daarna startte we met de Zonnegroet. Deze zonnegroet was zwaarder en sneller dan de Zonnegroetjes uit de Restorative Yoga. De flow was wel lekker. Je gaat me in de bewegingen die steeds maar door en door gaan. En de bewegingen zijn allemaal op je ademhaling waardoor je hoofd en lijf echt 1 worden. Na de Zoonegroeten gingen we door met verschillende ‘Asana’s’. Van te voren was al gezegd dat we focus gingen legen op het openen van de borst om nieuwe energie naar binnen te laten. Dat deden we ook in de staande houdingen waarbij we laag in onze benen steeds ons bovenlichaam uitstrekte en daarbij ook de benen goed stretchte. Je had erbij moeten zijn wat omschrijven is echt heel moeilijk!

Deze les was qua spierbelasting zwaarder dan de andere soort yoga. Je spieren worden veel meer aangesproken op kracht. Wel vond ik de diepere stretchen uit de Restorative Yoga moeilijker. Blijkbaar heb ik meer moeite met diepe ontspanning dan de inspanning van deze les!

 

drie soorten yoga love2workout

 

Drie soorten yoga #3: Super Flow

De derde keer was weer bij Bluebirds. Ik was de vorige keer al fan van deze omgeving dus ik wilde terug. Ook omdat ik nieuwsgierig was naar de andere soorten yoga. Bijvoorbeeld de Super Flow les. Ik kwam er alleen pas tijdens het doen van de les achter dat dit ook een soort Vinyassa yoga was. Maar goed, het is bij iedereen anders..

‘Deze Vinyasa Flow is een vloeiende en krachtige yoga les. Het bestaat uit een variatie van asana’s (yoga houdingen) om zowel lichaam en als geest te versterken. Deze vorm van yoga helpt goed om ‘uit je hoofd en in je lijf’ te komen, omdat de wat zwaardere en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen.’

Ok. Het was dus niet zozeer echt een andere yoga soort maar ik wil er toch kort nog even iets over zeggen. Ten eerste, blijkbaar geeft elke yoga school zijn eigen benamingen aan eenyoga workout en heb ik dat ook weer geleerd. En verder was deze les toch wel anders. ik denk dat dat komt doordat het weer een andere teacher was. Deze was wat sirieuzer, er was ook geen muziekje tijdens de les. Het was alleen zij en wij en onze bewegingen. Ook een mooie en bijzondere ervaring. Verder leek de flow wel op elkaar. Van tot jezelf komen en opwarmen tot zonnegroeten, warriors en stretches. En natuurlijk eindeigde we ook hier weer in ‘Savasana’. Heerlijk om na best wat inspanning even helemaal te ontspannen met een lekkere geur en (hier wel) een heel zacht achtergrond klingeltje.

Al met al…

Ik vond alle soort yoga erg fijn om te doen. Ondanks dat ik moeite heb met het feit dat ik een cardio- of krachtworkout moet ‘opgeven’ voor een ander soort moment. Achteraf zie ik in dat dit echt een fijne aanvulling op de week is. Je krijgt er ontspanning en focus voor terug. Iets heel anders dan verbrandde calorien en spieren maar lenigheid en balans is eigenlijk net zo belangrijk!

Ik ben zelf heel erg benieuwd welke soorten yoga ik de komende tijd nog meer uit ga proberen. Ik heb al in de OneFit app gezien dat het er nog heeeeel veel zijn. Van stoelyoga tot aerial yoga. Kom maar op!

Wil jij ook veel verschillende workouts uitproberen? Dat kan dus met een OneFit abonnement. Go check it out en krijg nu 25 euro korting en een leuke tas met de code LOVE2WORKOUT. Veel workout plezier!

 

Cristel on EmailCristel on FacebookCristel on InstagramCristel on Linkedin
Cristel
Cristel
Cristel Zwart | Founder Love2workout
Ik ben Cristel, oprichter van Love2workout en dit is mijn missie:
Een gezondere en gelukkigere wereld door plezier in sporten!
Dit wil ik voor elkaar krijgen door zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen, informeren over welke sporten er allemaal te doen zijn en te laten zien dat je kan sporten met veel plezier!
Wil je nog meer over me weten? Lees dan mijn persoonlijke verhaal onder contributers. Veel plezier op Love2workout!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.