love2workout outdoor

Een nieuwe blog in de categorie ‘sport & techniek’. Dit keer over het fenomeen sporthorloge. Je hebt ze in alle soorten en maten, maar wat voegt het toe aan je workout? En wat is nou het verschil tussen de merken en modellen? We behandelen twee verschillende horloges, de Fitbit Charge HR en de Polar M400.

 

Waarom een sporthorloge?

Zelf vind ik het leuk om wat techniek toe te voegen aan het sporten. Beetje tijd meten, je calorieën tellen, je afstand bijhouden, met andere in een community, of heel consequent je progressie bijhouden. Soms een beetje meer en soms een beetje minder. Maar het motiveert me wel. En ik ben daar natuurlijk niet alleen in. Ik heb vier sportfanaten bereid gevonden om over hun eigen sporthorloge te schrijven, als ervaringsdeskundigen. In dit eerste deel, Kirsten over de Fitbit Charge HR en Cindy over de Polar M400.

 

De persoonlijke ervaring van Kirsten met de Fitbit Charge HR

Sinds kerst 2015 ben ik de trotse eigenaar van het sporthorloge FitBit Charge HR…en ik vind hem geweldig! De reden dat ik een sporthorloge wilde, was puur uit nieuwsgierigheid. Ik sport veel, beweeg veel, maar heb geen idee hoeveel calorieën ik op een dag verbrand of het aantal stappen dat ik zet. Helaas heb ik een baan waarbij ik veel stil zit en zeker op die dagen was ik benieuwd wat ik nou echt verbrandde. De reden dat ik heb gekozen voor deze versie is het feit dat er een hartslagmeter in zit, hierdoor weet je heel exact op een dag wat je precies verbrandt. Hoe handig?
Zoals ik al zei. Ik vind de Fitbit ge-wel-dig en het is ook nog een goed voor mijn bewustwording.
Even in het kort, wat zit er allemaal in?

[list type=”bullet”]

  • stappenteller: aantal stappen dat je zet per dag
  • afstandmeter: afstand die je in totaal aflegt met die stappen op een dag
  • trappenteller: voor elke trap die je neemt!
  • hartslagmeter: in rust, sport, actie, slaap
  • calorieteller: in combinatie met je hartslag weet je exact wat je verbrand
  • slaapfunctie: inzicht krijgen in je nachten

[/list]

Fitbit HR website

Wat ik er zo geweldig aan vind? Gedurende de hele dag kan ik via de app op mijn telefoon zien, hoe ik ervoor sta. Persoonlijk heb ik mezelf een doel gesteld (zelf te bepalen in de app) om 2200 kcal per dag te verbranden en minimaal 8000 stappen te zetten. Als ik mijn doel heb behaald, gaat de Fitbit trillen om me te feliciteren! Door meerdere malen per dag te kijken hoe ik ervoor sta, maar ik bewustere keuzes met betrekking tot beweging. Ik pak vaker de fiets in plaats van de auto, of ik ga juist lekker een stuk wandelen in plaats van fietsen. Door te zien hoe veel (of just hoe weinig) je verbrand hebt, ga je meer doen. Ook tijdens een goede workout (maakt niet uit welke, behalve zwemmen) kan je zien wat er met je hartslag gebeurt en welk gevolg dat heeft voor je verbranding. Geweldig!

Door daarnaast ook mijn slaap te monitoren, zie ik snel wanneer ik te weinig slaap of slecht slaap. Op die manier krijg je ook goed inzicht in je herstel.

Sinds ik hem heb, heb ik hem dagelijks om mijn pols en raak ik stiekem een beetje verslaafd door steeds te kijken hoe ik ervoor sta. Ach niet erg, zolang je maar beweegt!

De persoonlijke ervaring van Cindy met de Polar M400

De Polar M400 is mijn maatje tijdens het sporten. Ik heb het sporthorloge nu zo’n driekwart jaar en heb er totaal geen spijt van. Ik heb hem voornamelijk aangeschaft voor tijdens het hardlopen, maar omdat ik zoveel meer sporten doe, heb ik gekozen voor de Polar M400.

Ik zal voor jullie even op een rijtje zetten wat de Polar M400 allemaal heeft:

[list type=”bullet”]

  • Geavanceerde GPS: hij wijst je dezelfde weg terug als de heenweg (erg handig als je bijvoorbeeld op vakantie verdwaald bent, haha)
  • Je kan diverse sporten selecteren en zelf invoeren. Zo heb ik via de website mijn account aangemaakt en hier de sporten hardlopen, wandelen, fietsen, bootcamp, krachttraining, crossfit, overig indoor, loopband, crosstrainer en body&mind aangemaakt (je kan kiezen uit een lijst). Maar er staat ook dansen, yoga, spinning, steps etcetera tussen. Per sport kan je dan aangeven wat je wilt terug zien op je horloge tijdens de workout en in hoeveel schermen je dit wilt zien. Zo kan de tijd, hartslag, duur, kcal, afstand, tempo, hoogtes, hartslagzone en overal het gemiddelde van geselecteerd worden en nog veel meer. Even synchroniseren met je horloge wat via een usb-kabel gaat en je kan gaan sporten! Tijdens het sporten kan je dan met een knopje van je horloge naar een ander scherm. Zo heb ik bijvoorbeeld tijdens het hardlopen op één scherm de tijd en duur, op een ander scherm mijn hartslag met hartslagzones en op nog een andere mijn tempo, gemiddelde tempo en afstand. Meestal heb ik hem dan op deze laatste staan, maar je kan makkelijk met een knopje tijdens het lopen even kijken hoe laat het dan is terwijl je gewoon door kan rennen. Ideaal!
  • Hartslagmeting wanneer je er een hartslagband bij neemt
  • Je kan je eigen fysieke- en sport instellingen aanpassen. Dit is nodig voor als je wilt weten hoe je hebt getraind en als je de verbrandde calorieën wilt weten
  • Je kan een fittest doen. Een conditietest die je af en toe opnieuw kan doen om je vooruitgang in de gaten te houden
  • Na afloop van een training kan je op je horloge je trainingsresultaten zien. Verder kan je hem koppelen aan de pc of aan je telefoon waar je via de app ook altijd alles terug kan kijken en nog meer aanvullende informatie krijgt. Synchroniseren met je telefoon kan gewoon via bluetooth. Leuk bij het hardlopen is dat je ook precies de route kan terugkijken en precies kan kijken hoe hard je liep bij een bepaald punt
  • Hij heeft een stappenteller. Hiervoor hoef je geen workout aan te hebben. Als je het horloge als gewoon horloge om hebt, dan houdt hij het al bij
  • Hij kan aangeven wanneer je te lang te achter elkaar stil zit, je krijgt dan een melding
  • Hij meet je slaap, inclusief hoeveel hiervan rustig en onrustig was

[/list]

Kortom, juist omdat de Polar M400 zo veelzijdig is en erg makkelijk qua bediening is, ben ik zo blij met het horloge. Het enige nadeel is dat hij misschien wat groot is. Daarnaast vinden sommige hardlopers onder ons het een nadeel dat hij niet trilt bij een te hoge hartslagzone van het hardlopen, maar ik mis dit zelf niet. Ik gebruik hem eigenlijk bij elke sport die ik doe, het motiveert me om mijn vooruitgang bij te houden!

 

 

Welk sporthorloge past bij jou?

Nou ga ik natuurlijk niet vertellen welk horloge je moet kopen. Dat mag je lekker zelf beslissen. Of misschien vind jij een rondje rennen zonder te weten hoe hard of ver je loopt ook prima. Maar door de ervaringen te lezen van anderen raak je misschien wel geïnteresseerd. Wat ik er zelf mooi aan vind is dat het de beide meiden motiveert om te gaan sporten. Als een sportmaatje. En dat intrigeert mij dan wel weer…

Wil je meer lezen over de sporthorloges van TomTom en Garmin? Lees dan deze reviewpost.

Heb jij een ander sporthorloge waar je graag over wilt vertellen? Mail me dan op cristel@love2workout.nl

Veel sportplezier!

Cristel on EmailCristel on FacebookCristel on InstagramCristel on Linkedin
Cristel
Cristel
Cristel Zwart | Founder Love2workout
Ik ben Cristel, oprichter van Love2workout en dit is mijn missie:
Een gezondere en gelukkigere wereld door plezier in sporten!
Dit wil ik voor elkaar krijgen door zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen, informeren over welke sporten er allemaal te doen zijn en te laten zien dat je kan sporten met veel plezier!
Wil je nog meer over me weten? Lees dan mijn persoonlijke verhaal onder contributers. Veel plezier op Love2workout!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.