Header Mink-loge2workout

Ik ben Mink. Een meisje van 26 jaar die 4 jaar geleden haar hart aan krachttraining verloren heeft. Momenteel train ik voor mijn eerste bikinifitness wedstrijd in oktober. De weg daar naartoe is bijzonder omdat ik hemiplegie heb.

 

Ik wist maar al te goed dat ik voor spek en bonen mee deed

Als oudste van vijf kinderen kom ik uit een sportief gezin. Sport stond altijd hoog in het vaandel en mijn drie broertjes en zusje zijn sinds jonge leeftijd actief bij de plaatselijke voetbalvereniging. Allemaal hadden ze een plank op hun slaapkamer met behaalde bekers en medailles. Ik zat op muziek- en toneel les en viel hiermee nogal buiten de boot. De enige medailles die ik had waren van de jaarlijkse avondvierdaagse. Medailles waar ik overigens niet trots op kon zijn, want ik wachtte bij de controlepost op mijn klasgenootjes om de laatste kilometers mee te lopen. Ik wist maar al te goed dat ik eigenlijk voor spek en bonen mee deed.

Ik heb namelijk hemiplegie. Dat is (in mijn geval) een aangeboren hersenafwijking waardoor de signalen vanuit mijn hersenen naar de linkerhelft van mijn lichaam verstoord zijn. Dit uit zich in een vermindering van kracht, (licht) spasme en immobiliteit. In het dagelijks leven betekent dit dat ik mank loop en een slecht evenwicht heb.

 

Voor hemiplegie zijn sterke en gezonden spieren belangrijk

Vier jaar geleden begon ik met krachttraining. In eerste instantie omdat ik wel iets aan sport moest doen en omdat het in mijn geval, met hemiplegie, heel belangrijk is mijn spieren sterk en gezond te houden. Ik voelde me totaal niet op mijn gemak in de sportschool maar merkte tegelijkertijd ook dat ik steeds meer dingen wél kon door te oefenen, wat hulp en wat kleine aanpassingen. Ik begon op mijn voeding te letten en werd steeds enthousiaster. Ondertussen volgde ik via social media allerlei meiden die zich voorbereidden op hun eerste fitnesswedstrijd. Steeds vaker kwam de gedachte: ‘Wat als..?’.

Toch was er geen haar op mijn hoofd die dit serieus overwoog. Totdat ik eind 2014 voor het eerst als bezoeker naar een wedstrijd ging. Ik was verkocht. Ik sprak met mezelf af dat ik er alles aan ging doen om het toch te proberen, ondanks de hemiplegie. Begin 2015 startte ik met een coach, IFBB atleet Raylison Maria. Samen trainden we iedere week mijn zwakke punt: mijn benen. Hij liet me ver buiten mijn comfort zone gaan en het werkte. Mijn beenspieren werden sterker en mijn vetpercentage daalde dankzij een traditioneel bodybuilders dieet.

[one_third]
Mink-HEMIPLEGIE-love2workout-2[/one_third]

[one_third]
Mink-HEMIPLEGIE-love2workout-3[/one_third]

[one_third_last]
Mink-HEMIPLEGIE-love2workout-4[/one_third_last]

Een auto ongeluk stond mijn droom in de weg

Helaas raakt ik op 18 februari 2015 betrokken bij een bizar auto ongeluk. Als fietser ben ik door het oog van de naald gekropen toen een auto volledig, met voor en achterwiel, over mijn heup reed. Mijn herstelperiode was lang, maar tegelijkertijd deed ik ook wat ik kon om zo snel mogelijk weer sterk te zijn. Na ongeveer 2 maanden had ik mijn vriend zo ver dat hij me naar de sportschool wilde brengen waar ik vanuit mijn rolstoel, op krukken met lichte gewichten mijn armen en schouders kon trainen. De maanden daarop kon ik steeds meer zelfstandig lopen en langzaam beginnen met het trainen van mijn onderlichaam. Een zware periode die 8 maanden lang mijn geduld op de proef stelde. Toch was ik vastberaden, ik schoof mijn wedstrijddoel een jaar op en bleef knokken voor mijn droom.

 

Wat krachttraining voor me doet

Beetje bij beetje pakte ik mijn routine weer op. Want krachttraining had en heb ik nog steeds, nodig om de hemiplegie en het effect van mijn auto ongeluk boven te blijven.

Krachttraining maakt me sterker waardoor ik in het dagelijks leven merk dat ik stabieler ben en bijvoorbeeld langere afstanden kan lopen dan vroeger. Daarnaast kan ik met krachttraining goed op het linker (verlamde) deel van mijn lichaam focussen. Dit deel is uiteraard een stuk minder sterk dan rechts. Toch train ik altijd met rechts en links even zwaar en daardoor heb ik al veel progressie gemerkt. Ook gebruik ik krachttraining om mijn onderrug te versterken. Helaas heb ik door het auto ongeluk veel rugklachten. Dankzij krachttraining weet ik mijn rugspieren te versterken en kan ik mijn klachten minimaliseren. Maar het belangrijkste is dat het me zelfvertrouwen geeft en me niet alleen lichamelijk maar ook mentaal sterker maakt.

 

Trainen op de ‘Mink manier’

Ook al doe ik de meeste dingen op een speciale Minkmanier, ik merk wel progressie en de uitvoering gaat elke keer weer beter. Zo lukt het me inmiddels om walking lunges te doen zonder om te vallen en weet ik er een, redelijk stabiele, squat uit te persen. Dingen die ik 2 jaar geleden echt niet voor mogelijk hield. Het trainen laat me heel vaak zien dat ik meer kan dan ik denk zo lang ik maar geduld heb en doorzet.

Het heeft me geleerd niet na de eerste keer op te geven. Krachttraining is voor mij echt een uitlaatklep. Meestal sta ik om 7 uur in de sportschool om er voor mijn werk nog een training uit te knallen. Een beter begin van de dag kan ik mij niet wensen. Hierdoor kom ik vol energie op mijn werk en no matter what er die dag gebeurt, ik heb sowieso een uurtje voor mezelf gehad. Ik vind het heerlijk om met muziek op te trainen en mij volledig te focussen op de oefeningen, het gewicht en het aantal herhalingen wat ik moet maken. Voor mij is dit een soort meditatie. Waar ik normaal gesproken best wel een stresskip en een perfectionist ben, kom ik tijdens het trainen tot rust.

[one_half]

[/one_half]

[one_half_last]

[/one_half_last]

Zo lang je niet opgeeft, kan je ook niet falen

Inmiddels train ik met mijn nieuwe coach, Marly Nooijen voor de Atlascup op 16 oktober, dit jaar. Ik ben heel hard aan het oefenen om op hakken te kunnen lopen en we werken aan een poseer routine die bij mij past. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar persistence beats talent!

Ik wil met mijn verhaal aan jullie meegeven dat je jezelf niet met anderen moet vergelijken. Ik word regelmatig ‘ingehaald’ door meisjes die pas een paar maanden trainen terwijl ik al 4 jaar knok voor waar ik nu ben. Het is belangrijk om te onthouden waar je vandaan komt en hoe ver je al gekomen bent. Denk niet dat je iets niet kunt maar probeer het gewoon! En als het niet lukt probeer je het opnieuw. Zo lang je maar vaker opstaat dan je valt. Het lukt alleen met geduld en focus op de lange termijn. Hoe groot of klein je doel ook is: zo lang je niet opgeeft, kan je ook niet falen.

Ben je benieuwd naar de rest van mijn voorbereiding? Op Instagram @minkvn deel ik mijn avontuur.

Mink-HEMIPLEGIE-love2workout-7

 

Nog meer inspiratie

Wil je meer persoonlijke verhalen lezen waarvan je geïnspireerd raakt? Lees dan het verhaal van Jolien of vanEveline ook.

Cristel on EmailCristel on FacebookCristel on InstagramCristel on Linkedin
Cristel
Cristel
Cristel Zwart | Founder Love2workout
Ik ben Cristel, oprichter van Love2workout en dit is mijn missie:
Een gezondere en gelukkigere wereld door plezier in sporten!
Dit wil ik voor elkaar krijgen door zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen, informeren over welke sporten er allemaal te doen zijn en te laten zien dat je kan sporten met veel plezier!
Wil je nog meer over me weten? Lees dan mijn persoonlijke verhaal onder contributers. Veel plezier op Love2workout!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.