Als je dit boek leest, weet je wat passie is. Je voelt de drang van drie vrienden om te leren, te ondernemen en alles over ‘de worst’ te weten te komen. Dan heb ik het over het boek, ‘De Worst Story’. De Worst Story is het verhaal van een vriendschap tussen drie jongens uit Amsterdam die zich lieten inspireren door hun eigen kookhelden uit Nederland en Italië om zo een supertof en succesvol merk neer te zetten: Brandt & Levie.

Het boek

Naast een gaaf ondernemersverhaal van vallen en opstaan en de hechte vriendschap tussen Samuel, Geert en Jiri, bevat De Worst Story ook nog eens 80 unieke recepten om zelf worst te maken en te koken met worst. De bijzondere huisstijlkleur van het merk, oud-roze, is doorgevoerd in het gehele boek. Het boek is prachtig vormgegeven en de kaft voelt een beetje ‘zacht’ aan. Op de achtergrond zie je een soort ‘wereldkaart’ van de levens van de drie jongens en hun reis. De opmaak is een combinatie van strakke grote letters en mooie meer krullerige letters die het boek een persoonlijk tintje geven.

Het voorwoord

Het boek start met een voorwoord van Yvette van Boven, freelance food stylist, Recepten maker, chef en columnist. Zo is ze bijvoorbeeld de culinaire editor van de Libelle en food columnist en illustrator voor het Volkskrant Magazine. Lees meer over Yvette op haar eigen website. Het voorwoord past erbij. Je moet wel even goed door hebben dat Yvette de ik-persoon is in het voorwoord anders denk je dat het één van de drie vrienden is. Ze beschrijft haar jeugd in Ierland en haar liefde voor worst. Een logische keuze dus, Yvette in het voorwoord…

De reis

Al snel blader je dan door naar het begin van de reis. De reis start met het persoonlijke verhaal van Samuel Levi en hij is dan ook de persoon van waaruit het boek is geschreven. Samuel is de ik-persoon die je meeneemt in het verhaal achter Brandt & Levie en via hem ontmoet je eerst Jiri en daarna Geert.  Het mooie van het boek en het verhaal van deze drie mannen is dat je niet eens van worst hoeft te houden! Het gaat veel meer om een soort oer-drang om te koken, om te leren, om te doen wat je het allerliefste zou willen doen. Iets wat heel veel mensen inspireert. En dat worst de hoofdrol speelt maakt het juist zo interessant want wie weet nou precies hoe je een worst maakt en hoe je daarin het verschil kan maken?

Het boek is een levendige reis waarbij je af en toe een kijkje krijgt in een aantal legendarische restaurants krijgt zoals Le Hollandais en Vis aan de Schelde. Keihard werken, feesten, lekker koken en de nodige chaos, dat is blijkbaar het recept!

Geïnspireerd door hun helden Carlo Petrini van Slow Food, Dario Cecchini, Anthony Bourdain en Diny Schouten trekken de drie vrienden eropuit om hun ‘worstmakerij’ naar het hoogste niveau te tillen. Vanuit de ervaringen in Amsterdam reizen ze naar Parijs en Italië om de kneepjes uit het vak te leren om uiteindelijk hun eigen bedrijf te beginnen. De passie voor lekker en duurzaam eten krijgt een thuishaven in een gigantisch pand aan de Houthavens van Amsterdam.

De worst en recepten

Het tweede deel in het boek gaat over de worst, niet heel gek. Je krijgt een korte geschiedenis en leert het varken van kop tot staart kennen. Daarna volgen 130 pagina’s vol met heerlijke recepten om zelf worst te leren maken of gerechten met worst. Van vlees malen tot worst bakken en van linzen met paddenstoelenworst tot Laos Chaos…

Het oordeel

Ik ga niet zeggen dat worst voor mij alleen rookworst voor bij de stamppot was en dat dit boek mijn ogen heeft geopend. Nee dat niet. Ik ben namelijk altijd al een worst (en kaas) liefhebber. Op vakantie doe ik niets liever dan in kleine dorpjes naar de lokale markt om voor bij de borrel de lekkerste worstjes te verzamelen. Met smaken als truffel en geitenkaas voor mijzelf en een goed gepeperde worst voor mijn vriend. En dan terugkomen van een dagje strand of het bezoeken van een mooie stad, een biertje opentrekken en zo’n lekker stukkie worst erbij. Ik ken het merk Brandt & Levie en heb ondertussen wel eens worst van ze gegeten. Erg bijzonder, veel smaak en goed uitgebalanceerd. En dat maakte me ook des te nieuwsgieriger naar het verhaal erachter. Hoe word je met worst succesvol? Een echt ondernemersverhaal. Dat trok mij erin.

Het boek heeft mij niet teleurgesteld. Ik heb ‘de reis’ in twee avonden uitgelezen en er hartelijk om gelachen en met de drie mannen meegeleefd. Ook ben ik erg blij met de heerlijke recepten die erin staan. Voor mij qua niveau niet allemaal maakbaar, soms wat te ingewikkeld maar Laos Chaos, gevulde kool en en ravioli gevuld met worst dat staat me wel aan. Daar zullen jullie zeker meer van zien!

De Worst Story in je bezit…

Ben je door mijn review nieuwsgierig geworden naar het boek dan kan je het hier kopen. Het is ook een uitermate geschikt geschenk voor een echte food- of worst lover en dus meteen een origineel kerstcadeau!

Winactie!

Wil jij De Worst Story liever winnen? Dan kan dat ook want ik mag twee van deze mooie roze exemplaren weggeven! Vertel me hiernaast in de reacties waarom jij dit boek wilt winnen. De facebookpagina van Love2workout liken en Love2workout volgen op Instagram verhoogt natuurlijk je kans op winnen! Vrijdag 18 december maak ik de winnaar bekend (dan heb je ‘m nog net binnen voor kerst!) Good luck!

Cristel on EmailCristel on FacebookCristel on InstagramCristel on Linkedin
Cristel
Cristel
Cristel Zwart | Founder Love2workout
Ik ben Cristel, oprichter van Love2workout en dit is mijn missie:
Een gezondere en gelukkigere wereld door plezier in sporten!
Dit wil ik voor elkaar krijgen door zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen, informeren over welke sporten er allemaal te doen zijn en te laten zien dat je kan sporten met veel plezier!
Wil je nog meer over me weten? Lees dan mijn persoonlijke verhaal onder contributers. Veel plezier op Love2workout!
3 antwoorden
  1. Lies
    Lies zegt:

Leuk zeg!!! Ik zou dit graag willen winnen omdat ik denk dat mijn worstminnende vriendje hier erg lij van zou worden 🙂
    Ik ben je ook gaan volgen op instagram onder liesvan88 🙂

Beantwoorden
  2. Esther Vorster
    Esther Vorster zegt:

Ben groot fan van de producten van Brandt en Levie dus dit boek is meer dan welkom! Top bedrijf!.
    p.s. hen geen Facebook en istagram dus jammer van de extra kans. Maar waag toch een gokje.

Beantwoorden
  3. Marianne
    Marianne zegt:

“Of je worst lust?” Jazeker, zei deze met een vriend met ALTIJD eetlust!
    Laat ik nou ook nog niets onder de boom hebben liggen voor mijn vent, komt deze weggeef actie op het ideale moment. Want wie wordt er nou niet blij, van een stukje worst op het bord erbij. En ik ga ervan uit dat wanneer mijn vriend dit boek heeft, hij zich straks voor mij in de keuken uitleeft. Wat mij betreft het ideale gereedschap en meteen 2 vliegen in 1 klap. Dus wint hij straks deze prijs, krijgen jullie hopelijk van mij snel het bewijs. Jullie weten de actie wat mij betreft prima op te leuken, er beland waarschijnlijk sowieso eindelijk een man in de keuken! Worst story? Ik juich ‘m toe in volle glorie!

Beantwoorden