Get Amazing Stories

Get great contents delivered straight to your inbox everyday, just a click away, Sign Up Now.
Je e-mail adres
Voornaam
SUIKERVRIJ ETEN MET SUZANNE

SUIKERVRIJ ETEN MET SUZANNE

Love2workout is er voor ons allemaal, elkaar motiveren en inspireren is het leukste wat er is. En daarom vandaag het bijzondere verhaal van Suzanne, die sinds twee jaar eet ZONDER SUIKER. Ben je ook benieuwd hoe ze dat doet? Lees dan verder!

Even voorstellen!

Ik ben Suzanne van der Horst, 38 jaar en ben naast moeder van twee kinderen (Lante 5 en Jeppe 3) theatermaker, trainingsactrice en columniste. Ik woon in Eindhoven en ben getrouwd. Samen met ons gezinnetje zijn we (zo goed als) volledig overgestapt op suikervrije voeding. Ik ben een behoorlijk fanatieke thuiskok, het is een enorme hobby van me. Ik maak nog net iets liever theater, maar als dat het niet meer kan zijn, ben ik zó om!

 

Buikje

Het is nog geen twee jaar geleden dat ik mezelf iedere ochtend tegoed deed aan een verse jus, twee bruine boterhammen, één met een plak kaas en één met hagelslag, een kop thee met een schep honing en erna een kop koffie met melk en suiker. In het weekend voltooide zich hetzelfde ritueel, maar in plaats van de boterhammen trakteerde ik mezelf op twee croissants. Mijn uitgebalanceerde koosjere ontbijt.

Eenmaal bij de osteopaat om door hem eens te laten beoordelen hoe ik toch aan die opgezette buik kwam, bleek al gauw dat er een roer om moest.

 

Het roer om

Jonge moeders kampen vaak met een restant ‘zwangerbuik’. Na twee kinderen te hebben gekregen leek ik na een jaar nog steeds vier maanden zwanger van de tweede. Meerdere malen mocht ik uitleggen dat ik inmiddels allang had gebaard, maar dat de verloskundige me had geadviseerd voorlopig nog geen buikspieren te trainen, eerst moest alles terug groeien naar zijn eigen plek. Dat ‘voorlopig’ nam ik heel ruim.

Buikspieren trainen helpt je absoluut om je sterker te voelen en wanneer je echt fanatiek bent zul je heus een sixpack kunnen creëren, kijk maar in de bladen ;). Maar de beste resultaten om van dat onderhuidse kussentje af te komen, zul je boeken door te stoppen met suiker eten.

Geen nieuws natuurlijk na al die sugarchallenges en hyped up hippe gerechten; superfoods, granen, groentesappen, noten, pitten en liters water worden ons inmiddels door de strot geduwd. Wie dat niet meekrijgt leeft niet op Moeder Aarde.

boekweitpannenkoek

Boekweitpannenkoek op basis van geitenmelk met appel, stukjes banaan, goyibessen, kaneel en geraspte kokos.

spinaziesoep

Courgette-spinaziesoep met geraspte oude geitenkaas en verse muntblaadjes.

Zuurdesembrood

Zelfgebakken zuurdesembrood, uiteraard zonder suiker, een plak oude kaas en een pluk tuinkers erop.

Helemaal suikervrij

Na het bestuderen van mijn eetdagboek adviseerde mijn osteopaat alle suikers weg te laten. ‘Maar in wijn zitten toch ook suikers?’ hoor ik mezelf angstvallig vragen. ‘Ja, maar als je het echt lastig vindt om dat te laten, hou het dan bij één glas, dat mag.’ Godzijdank.

Nog onwetende wat me te wachten stond borg ik de hagelslag achter in de kast op en liet ik het schepje suiker in de koffie achterwege. Na een week had ik al resultaat. En dus wist ik dat mijn osteopaat gelijk had. Ik was getriggerd en begon erover te lezen. Wat bleek? Suiker zit in bijna alles. Koek en snoep daargelaten, dat ligt voor de hand. Maar vlees, brood, saus, sap, chips, smeersels, potjes, zakjes en zoutjes. Zelfs het tweede ingrediënt in tandpasta is een suikervervanger en denk je jezelf goed te doen aan een vitaminepil, er staan zelfs meerdere benamingen voor suiker op de ingrediëntenlijst. Het gaat vrij ver dus en wil je suikervrij leven, zul je er wat voor over moeten hebben. Het teveel wat je lichaam aan suiker(vervangers) binnenkrijgt, zet je lever om in vetten bij de buikstreek. Je kunt je voorstellen dat je de dagelijkse toegestane hoeveelheid onbewust heel rap overschrijdt. Zie daar de opkomst van het buikje.

 

Ik voel me goed

Nu is het moment daar, dat ik mijn route van suikerloze producten in de supermarkt op mijn duim ken, ik zet suikervrije gerechten in een handomdraai op tafel en het beste nieuws van alles is mijn taille. Ik heb jaren gedacht niet meer uit de ruimvallende tuniek te kunnen komen en de winter als mijn beste vriend te zien, maar dat boek kan dicht. Het blijft een gevoelige plek en niet mijn trots, maar ik draag kleren die in de taille aansluiten en voel me er heel goed in. Dat geldt toch?

’s Ochtends drink ik tegenwoordig standaard een glas lauw water met een schijfje citroen erin en eet ik een bak warme havermout met appel en bosvruchten, kaneel en wat biogarde. Helemaal geen straf. Koffie en kruidenthee drink ik ook, alleen zonder honing of suiker.

Af en toe zondig ik door mijn vlees te marineren in ketjap en het koekje dat je bij de koffie krijgt gewoon op te eten. En uiteraard mijn glaasje wijn voor het avondeten, maar dat mocht.

 

Meer suikervrije inspiratie?

Zou je graag meer willen weten over hoe ik aan inspiratie of motivatie kom, plaats dan een reactie! Of wil je meer weten over suikervrij eten of zien wat ik mezelf dagelijks voorschotel? Kijk dan bij mijn instagram-account @sugerlesssue en volg me!