Get Amazing Stories

Get great contents delivered straight to your inbox everyday, just a click away, Sign Up Now.
Je e-mail adres
Voornaam
INSPIRED BY FIT MET IRIS: GEZONDHEID GAAT OOK OM GELUK!

INSPIRED BY FIT MET IRIS: GEZONDHEID GAAT OOK OM GELUK!

Fit met Iris is lifestyle coach, diëtist, personal trainer, heeft haar eigen blog en praktijk en haar missie is om jou op weg te helpen naar de beste versie van jezelf. We hebben het over Iris de Goede en zij mag in de Inspired By blogs eigenlijk niet ontbreken. Met meer dan 26.000 volgers op Instagram inspireert ze namelijk al heel veel mensen dus bij deze ook jullie!

 

Wie is Fit met Iris?

Ik ben Iris, diëtist, orthomoleculair lifestyle coach en personal trainer. Ik ben echter geen klassieke diëtist (waar in veel gevallen te weinig naar gezondheid in het geheel wordt gekeken), maar juist een diëtist die anders naar bepaalde onderwerpen kijkt. Alles wat ik vertel in mijn praktijk, doe ik zelf natuurlijk ook (practice what you preach). Door mijn medische redenen weet ik ook niet beter. Ik heb namelijk een hormonale disbalans (PCOS). Met een gezonde leefstijl heb ik mijn PCOS-klachten (acne, vermoeidheid, overgewicht, haaruitval, overbeharing en stemmingswisselingen) zelf kunnen verminderen. De arts zei: ‘kom maar terug als je zwanger wilt worden’. Gelukkig wist ik na het lezen van heel veel wetenschappelijke bronnen, dat je met de juiste voeding die bij je past, effectief bewegen en stressreductie heel veel kon doen bij PCOS. Bij heel veel gezondheidsproblemen trouwens!

 

Geluksmomentjes. Fit met Iris word helemaal happy van: positieve en lachende mensen, de zon, een dagje sauna, pure chocolade nieuwe bikini’s én bloggen/Instagrammen 

 

Ben je veel bezig met gezondheid?

Ja. Mijn passies zijn voeding, sport en gezondheid. Ik heb Voeding en Diëtetiek gestudeerd, maar ik ben nooit uitgeleerd natuurlijk! Ik blijf mezelf daarom ontwikkelen; volg scholingen en lees veel (wetenschappelijke) artikelen over alles wat met gezondheid te maken heeft.

Op mijn opleiding heb ik geleerd om extra kritisch naar voeding te kijken. Ik probeer bij alles wat ik lees en ervaar, de wetenschappelijke en ervaring ‘Evidence Based’ elementen te combineren.. Ik zie ook en ervaring als een bevinding, de wetenschap is namelijk niet de enige waarheid! Elk mens is immers anders en heeft dus ook een ander (individueel aangepast/op maat gemaakt) advies nodig.

Ik lees veel over de darmen, hormonen en PCOS. Dit is een hormonale disbalans waar ik erg veel last van heb (gehad). Gelukkig zijn mijn klachten door mijn leefstijl nu veel minder. Wat hormoonfactor-proof voeding, de juiste (kracht)sport, een positieve instelling en stressreductie wel niet voor kunnen doen!

 

Liggen er guilty pleasures in je keukenkastje?

Guilty Pleasures zijn lekkernijen die je ook meteen een ‘schuldgevoel’ bezorgen. Echter heb ik nooit schuldgevoelens als ik zogenaamd iets ‘verkeerds’ heb gegeten. Dat is zonde toch?! Ik geniet namelijk onwijs bewust en met volle vreugde van élke hap! En… ik denk niet in goed/slecht of gezond/ongezond, maar ik maak onderscheid tussen optimale voeding en minder optimale voeding. Je lichaam labelt producten namelijk niet als ‘gezond’, maar kijkt of deze producten nuttig zijn voor jouw lichaam.

Tip #1 van Fit met Iris: creëer een voedingspatroon dat is afgestemd op jou als persoon én wat past bij jouw gewenste doelstellingen. Het gaat er uiteindelijk om wat werkt voor jou!

 

Wat eet je het liefst als ontbijt?

In de winter voornamelijk warme ontbijtjes zoals een lekkere volle pompoensoep met wat zaden/noten en een handje kiemen of een warme kom havermout/boekweitpap verrijkt met plantaardig proteïne en wat geraspte bietjes of wortels. Ik probeer namelijk bij elke maaltijd wat groente te eten. Tip #2 van Fit met Iris!

Daarbij soms nog wat geraspte appel, rozijntjes, moerbeien en gehakte rauwe nootjes. Om gelijk een flinke boost aan essentiële vetten binnen te krijgen voeg ik er vaak een scheutje hennepzaadolie/tarwekiemolie aan toe. Elke maaltijd heeft namelijk wát vet nodig voor een optimale voedingstof opname.

In de zomer eet ik vaak groene smoothies (eten ja, want je moet al-tijd goed blijven kauwen) met wat havervlokken en pitten/zaden er doorheen. Of ik maak rijstwafel ‘taartjes’ met amandelpasta, schijfjes appel, bleekselderij etc. Maar…soms ontbijt ik ook niet! Ik luister naar mijn lichaam en eet pas wanneer ik trek heb. Ik merk dat Intermittent Fasting (IF) namelijk óók goed tegen mijn PCOS- klachten werkt en ik er vitaal en energiek van wordt (je lichaam is namelijk op deze manier niet continue bezig met verteren).

 

Je zegt dat één van je passies sport is. Welke sport doe je en waarom?

Ik doe een keer in de week een HIIT workout van 30 minuten gevolgd door stretches, daarnaast ben ik ook fan van LXR (een nieuw trainingsprogramma) en doe ik 2 keer in de week aan krachttraining (45 minuten ongeveer). Daarnaast doe ik ook vaak yoga, wandel ik vaak in de middag en spring ik regelmatig op mijn Bellicon trampoline!

Zo houd ik een mooie balans tussen body en mind. Vanuit mijn visie vind ik 4/5 keer in de week te zware krachttraining namelijk niet heel goed voor je lichaam. Rust is ook erg belangrijk! Als je jouw rust namelijk net zo belangrijk gaat vinden als je trainingen zelf, zal je zien dat je als een speer gaat! Vergeet die stretches, foamroller, dagje sauna, koud douchen, trampoline springen (afvoer van lactaat) en ademhalingsoefeningen dus niet. Zo haal je nóg meer uit jouw fitte leefstijl.

Wat betekent sport voor jou?

Sporten is voor mij ‘inspannende ontspanning’. Het geeft me een extra boost, focus én meer energie. Voor mij is sport méér dan alleen dat zogenaamde droomlichaam creëren. Ik vind het één van de beste manieren om jezelf te ontwikkelen. Het helpt je om (meer) stappen buiten je comfort te zetten. Richting die zone waar ‘the magic happens’.

Ik word door sport mentaal, fysiek én sociaal sterker; oftewel die beste versie van mijzelf! Je wordt namelijk niet alleen sterker in de sportschool, maar óók daar buiten. Het is namelijk zo veel meer dan simpelweg je eigen voeding bereiden, wat zonnegroetjes en een gewicht optillen. Het is een levensstijl, het levert zelfvertrouwen, geluksmomentjes, kennis, energie én kracht! Ik kan niet meer zonder.

Daarnaast is beweging ook een must voor een vrolijke stemming en een gezond brein. De aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen in ons brein zijn onlosmakelijk verbonden met beweging. Ook de aanmaak van neurotransmitters (vooral serotonine), verbetert door (buiten) te bewegen. Beweging verhoogt dus het gehalte aan serotonine, dat belangrijk is voor je humeur, impulscontrole en zelfvertrouwen. Het helpt daarnaast ook stress te voorkomen door het effect van cortisol te neutraliseren. Beweeg dus niet alleen omdat je denkt dat je calorieën moet verbanden. Doe het ook voor je humeur! En dat is niet eens zo moeilijk. Parkeer bijvoorbeeld je auto niet op je werk, maar een halfuur van je werk af. Of kom een paar keer per week in beweging vóórdat je naar je werk gaat. Die beweging heb je dan maar vast gehad! Probeer het gewoon eens om te ervaren hoe veel energie het je oplevert. Ga sporten!

Sporten geeft de gezondheid bevorderende chemicaliën in je hersenen zoals serotonine, dopamine en noradrenaline een positieve boost, die effecten van stress en depressiviteit kunnen neutraliseren.’

Voor meer inspiratie a la Fit met Iris, kun je mij ook vinden op mijn Instagram account: @fitmetiris

Liefs,

Iris