DUURTRAINING OF HIIT WORKOUT?

De hele renhype gaat aan mij voorbij. Ik heb hardlopen al heel lang geleden uitgezwaaid. Ik ben geen hardloper. Ik krijg geen runnershigh, ik ga me vervelen na een half uur rennen. Ook met muziek, ook met een maatje. Nope. Geen renner. En weet je wat? Ik mis het ook niet. Ik ben gewoon meer van de afwisseling. Ik voetbal, doe aan krachttraining en ben verslaafd aan HIIT.

HIIT, wat is dat?

HIIT staat voor high-intensity interval training, een supereffectieve manier van cardio. De officiele omschrijving luidt: HIIT een training strategie die bedoeld is om prestaties te verbeteren, met relatief korte trainingen. HIIT is een vorm van cardiovasculaire training wat bevorderlijk is voor het verbranden van vet in een korte intensieve training.

Voor mij is het het gewoon een über intense workout die lekker kort is en dus op elk moment van de dag is in te passen. De trainingen kunnen zo kort als 12 minuten zijn en dat is helemaal prima! Kijk maar eens op één van mijn favoriete HIIT workout platforms 12minuteathlete. Maar wat ik de laatste tijd veel doe is de T25 van Insanity. 25 minuten stuk gaan met ShaunT. Oftewel: S-T-U-K.

Een HIIT sessie bestaat vaak uit een aantal oefeningen die je herhaalt en uitvoert op maximale intensiteit met een rust ertussen. Bijvoorbeeld 6 oefeningen die je 30 seconden doet op je maximale niveau met 10 seconden rust tussen elke oefening en dat 3 keer. Maar de T25 van Insanity daarentegen is 25 minuten knallen zonder rust.. Sommige oefeningen zijn dan iets minder zwaar dan anderen en dat is dan je rust. Oftewel: S-T-U-K.

[one_third]
Love2workout
[/one_third]

[one_third]
challenge blog 3
[/one_third]

[one_third_last]
happy me
[/one_third_last]

Duurtraining of HIIT?

Kijk, HIIT is zwaar. Het is ook niet aan te bevelen aan de beginnende sporter. Maar toch, je wilt nog steeds weten of je goed bezig bent toch? Toen ik pas begon met sporten in de sportschool, een jaar of 12 geleden werd er nog gezegd dat je het meeste vet verbrande met een duurtraining op 55 % tot 75% van je maximale hartslag. Daar zijn nu de meningen over verdeeld. Sommige trainers zeggen dat cardio duurtraining inefficiënt is, anderen zeggen dat je met cardio duurtraining juist veel meer voordelen hebt dan met korte heftige workouts. Waarheid? Ze zijn beide effectief op hun eigen manier. Het is beste is dus om ze af te wisselen. Soms een wat langere duurtraining en soms weer een heftige HIIT workout.

De vergelijking

Duurtraining workouts zijn simpel. Zorg voor een workout op een gelijkmatige activiteit op een uitdagende maar controleerbare intensiteit, 20 minuten of langer.

HIIT workouts  zijn iets lastiger. Je doet je workout zo hard als je kan in een korte periode met rust tussendoor en herhaalt dit.

Duurtraining cardio is een aërobe training. Er wordt meer zuurstof dan normaal door het lichaam gepompt en hierdoor versterkt het cardiovasculaire systeem de kracht en het uithoudingsvermogen. Tijdens deze training verbrand je zowel vetten als koolhydraten. HIIT workouts daarentegen zijn anaëroob. Een anaërobe training is meer gericht op de verbetering van sprint- of spierkracht en lenigheid. Tijdens een training zonder zuurstof worden vooral koolhydraten verbrand. Maar…. en nu komt het.. Een HIIT training zorgt voor een zogenaamde afterburn. Met HIIT ontwikkel je meer spieren en spierweefsel verbruikt meer calorieën dan bijvoorbeeld vetweefsel, dus door spierkracht op te bouwen verbrand je tijdens een anaërobe training  weer meer.

Ingewikkeld? Ik vind van niet. Ik kies voor de training die het beste bij me past en waar ik op mijn manier happy&healthy van word. Ik raad jou aan hetzelfde te doen. Het is de enige manier om het echt vol te houden. Maar ik ben wel benieuwd! Wat is jouw favoriete workout?