Get Amazing Stories

Get great contents delivered straight to your inbox everyday, just a click away, Sign Up Now.
Je e-mail adres
Voornaam
HOE DOE JE: DE PERFECTE PLANK

HOE DOE JE: DE PERFECTE PLANK

Planking? Nee. Dat is zoohooo 2014! De plank. 1 van de beste core oefeningen die je maar kan doen. Waarom? Hij is super effectief omdat je vrijwel alle spieren in je lichaam moet aanspannen. Doe jij de plank weleens? En doe je de plank dan wel goed? Daar gaan we het eens even haarfijn over hebben in deze plankpost!

 

De plank

In deel 2 van de rubriek ‘hoe doe je’ ga ik in op een oefening die sinds een jaar of 5 superhip is geworden. En heus niet voor niets. Het is een oefening die je van top tot teen uitdaagt. Het is de ideale workout voor een strakke buik. Vergeet eindeloze sit-ups en ingewikkelde sportschoolapparaten, het enige wat deze workout vereist zijn wat kostbare minuten van je tijd en een beetje doorzettingsvermogen.

De plank is vooral bedoeld om je ‘core’ te trainen. De core is het centrum van je lichaam, je buik- en rugspieren. Maar je gebruikt ook je armen, schouders, borst, bovenrug, billen én benen! Je hele lichaam moet samenwerken om dé perfecte plankhouding vol te houden, je traint dus ook je evenwicht én je coördinatie. Mooi meegenomen: doordat je zoveel spieren tegelijk gebruikt, heeft je lichaam veel zuurstof nodig. Je hart gaat lekker snel pompen om al het bloed rond te krijgen. Hierdoor verbrand je ook nog eens heel wat calorieën.

 

De perfecte plank

Maar als we het dan hebben over die perfecte plankhouding, wat is dat dan. Hoe doe je nou die plank? De ‘standaard’ plank waarmee je kan beginnen is op ellebogen en tenen. Ga op je buik liggen, doe je armen 90 graden, steun met je ellebogen op de grond en druk jezelf omhoog op je tenen. Je armen staan even breed uit elkaar als je schouders en tussen je voeten kan ongeveer een vuist. Je nek is neutraal met je ruggengraat, kijk naar de grond zonder je nek te laten hangen. Nu is het zaak dat jouw billen in 1 rechte lijn zijn met je schouders en voeten. Niet teveel doorhangen en niet te veel die billen omhoog. Om dat te bereiken span je je buik aan door je navel in te trekken en kantel je je heupen naar binnen. Span je billen aan en ontspan je knieën. Heb je ‘m nog? O ja. Vergeet niet te ademen.

 

De perfecte plank opbouwen in tijd

De plank moet je goed opbouwen. Hij ziet er simpel uit maar is verraderlijk! Om een beginnetje te maken, test je eerst eens hoe lang je het in totaal kan uithouden. Stopwatch erbij, in de houding en volhouden maar. Kom je niet verder dan 20 seconden? Niet getreurd. Met een beetje oefening maak je snelle stappen. Oefen nu de plank steeds in een setje van 3 keer. start met 3 x 10 seconden en bouw het elke keer op. Wanneer je de plank achter al je workouts plakt, of doet voordat je opstaat of voordat je gaat slapen dan ben je zo een plankmaster!

Kwam jij bij je eerste test al op meer dan 30 seconden? Dan heb je vast een sterke core! Voor jou zaak om ‘m al iets moeilijker in te steken. Start met opbouwen vanaf 3 x 30 seconden. Minstens 3 x in de week volhouden. Elke keer 5 seconden erbij en de plankmaster is born!

 

De perfecte plank in beeld

Misschien was je het al kwijt bij ‘doe je armen 90 graden’? Kijk dan even naar deze foto’s en een filmpje. Veel succes en plezier en geniet van je harde buikspieren!

plank-love2workout